اسمان شب

طبیعت فراموش شده...

اسمان شب

طبیعت فراموش شده...

Shuttle

شاتل ها 

 

 

 

شاتل اولین سفینه فضایی دنیا ست که می تواند به فضا برود و دوباره به زمین بازگردد.. شاتل ماهواره ها را به مدار می برد و گاهی حتی آنها را باز می گرداند. مانند یک موشک از زمین بلند می شود ، در فضا مانور می دهد و مثل هواپیما روی زمین می نشیند.

 

در حال حاضر سه شاتل فعال در دنیا وجود دارد: دیسکاوری، آتلانتیس و ایندیور.

اولین شاتل فضایی، کلمبیا نام داشت که در ماه مارس سال 1979(اسفند ماه 1358) به سازمان فضایی NASA تحویل داده شد. کلمبیا و سرنشینان آن در فوریه سال 2003 در هنگام بازگشت به زمین از بین رفتند. شاتل چلنجر(challenger  ) در سال 1982 ساخته شد و در سال 1986 هنگام بلند شدن ، منفجر شد. دیسکاوری در نوامبر 1983 و آتلانتیس در آوریل 1985 تکمیل شد. شاتل ایندیور  نیز در سال 1991 ساخته شد تا جای خالی چلنجر را پر کند.
 

هر شاتل از سه قسمت اصلی تشکیل شده است: محل حضور سرنشینان، یک تانک بزرگ خارجی که سوخت موتورهای اصلی را در خود حمل می کند و دو بالا برنده موشکی که در دو دقیقه ابتدایی پرواز بخش عمده نیروی لازم برای بلند شدن شاتل را تامین می کنند. همه این قسمتها مجددا استفاده می شوند ، فقط تانک سوخت در اتمسفر می سوزد و باید بعد از هر پرواز تانک جدیدی جایگزین آن شود.

کمترین تعداد خدمه پرواز ، دو نفر است که مربوط به ماموریتهای شاتلهای اولیه بود. اما پس از آن تیم هشت نفره هم به فضا اعزام شده است.اغلب تیم از 5 الی 7 فضانورد تشکیل می شود. شاتل می تواند به مدارهایی که در فاصله 185 تا 643 کیلومتری زمین قرار دارند ، دست پیدا کند. 

 شاتل بیشتر از هر موشک دیگری پرواز کرده  و از 1981 تا به حال بیش از 36/1 میلیون کیلوگرم بار را به فضا برده است. بیش از 600 نفر را با خود بالا برده و با اینکه بیش از 20 سال از شروع کار آن می گذرد، به طور مداوم در حال تکامل و بهبود است. ناسا (NASA  ) تغییرات کلی و جزیی زیادی در قسمتهای مختلف شاتل ایجاد کرده تا آن را ایمن تر ، توانمند ترو قابل اعتماد تر کند. گفته می شود که NASA  با انجام این تغییرات توانسته است پروازها را نسبت به سال 1992 حدودا سه مرتبه ایمن تر کند و تعداد مشکلات پرواز بیش از 70 درصد کاهش پیدا کرده است.
 

جالب این جا است که هزینه کار شاتل در همین بازه به طور متوسط سالیانه 25/1 بیلیون دلار کمتر شده ، یعنی بیش از 40% کاهش. با توجه به پیشرفت فن آوری وزن قسمتهای مختلف شاتل کمتر و بازده آنها بیشتر شده و به همین دلیل مقدار باری که می تواند حمل کند در حدود 3/7 تن افزایش یافته است 

 

منبع: اسمان تفتان

نظرات 1 + ارسال نظر
یک فیزیکدان 1388/06/03 ساعت 02:52 ق.ظ http://imam-asr.blogfa.com

به نام خدا
سلام
خسته نباشی
وبلاگ واقعا علمی و زیباست
کمی مطالب وبلاگتو زیاد تا بازدیدت بیشتر بشه
از مطلبتان واقعا استفاده کردیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد