اسمان شب

طبیعت فراموش شده...

اسمان شب

طبیعت فراموش شده...

Shuttle

شاتل ها 

 

 

 

شاتل اولین سفینه فضایی دنیا ست که می تواند به فضا برود و دوباره به زمین بازگردد.. شاتل ماهواره ها را به مدار می برد و گاهی حتی آنها را باز می گرداند. مانند یک موشک از زمین بلند می شود ، در فضا مانور می دهد و مثل هواپیما روی زمین می نشیند.

 

در حال حاضر سه شاتل فعال در دنیا وجود دارد: دیسکاوری، آتلانتیس و ایندیور.

اولین شاتل فضایی، کلمبیا نام داشت که در ماه مارس سال 1979(اسفند ماه 1358) به سازمان فضایی NASA تحویل داده شد. کلمبیا و سرنشینان آن در فوریه سال 2003 در هنگام بازگشت به زمین از بین رفتند. شاتل چلنجر(challenger  ) در سال 1982 ساخته شد و در سال 1986 هنگام بلند شدن ، منفجر شد. دیسکاوری در نوامبر 1983 و آتلانتیس در آوریل 1985 تکمیل شد. شاتل ایندیور  نیز در سال 1991 ساخته شد تا جای خالی چلنجر را پر کند.
 

هر شاتل از سه قسمت اصلی تشکیل شده است: محل حضور سرنشینان، یک تانک بزرگ خارجی که سوخت موتورهای اصلی را در خود حمل می کند و دو بالا برنده موشکی که در دو دقیقه ابتدایی پرواز بخش عمده نیروی لازم برای بلند شدن شاتل را تامین می کنند. همه این قسمتها مجددا استفاده می شوند ، فقط تانک سوخت در اتمسفر می سوزد و باید بعد از هر پرواز تانک جدیدی جایگزین آن شود.

کمترین تعداد خدمه پرواز ، دو نفر است که مربوط به ماموریتهای شاتلهای اولیه بود. اما پس از آن تیم هشت نفره هم به فضا اعزام شده است.اغلب تیم از 5 الی 7 فضانورد تشکیل می شود. شاتل می تواند به مدارهایی که در فاصله 185 تا 643 کیلومتری زمین قرار دارند ، دست پیدا کند. 

 شاتل بیشتر از هر موشک دیگری پرواز کرده  و از 1981 تا به حال بیش از 36/1 میلیون کیلوگرم بار را به فضا برده است. بیش از 600 نفر را با خود بالا برده و با اینکه بیش از 20 سال از شروع کار آن می گذرد، به طور مداوم در حال تکامل و بهبود است. ناسا (NASA  ) تغییرات کلی و جزیی زیادی در قسمتهای مختلف شاتل ایجاد کرده تا آن را ایمن تر ، توانمند ترو قابل اعتماد تر کند. گفته می شود که NASA  با انجام این تغییرات توانسته است پروازها را نسبت به سال 1992 حدودا سه مرتبه ایمن تر کند و تعداد مشکلات پرواز بیش از 70 درصد کاهش پیدا کرده است.
 

جالب این جا است که هزینه کار شاتل در همین بازه به طور متوسط سالیانه 25/1 بیلیون دلار کمتر شده ، یعنی بیش از 40% کاهش. با توجه به پیشرفت فن آوری وزن قسمتهای مختلف شاتل کمتر و بازده آنها بیشتر شده و به همین دلیل مقدار باری که می تواند حمل کند در حدود 3/7 تن افزایش یافته است 

 

منبع: اسمان تفتان