اسمان شب

طبیعت فراموش شده...

اسمان شب

طبیعت فراموش شده...

THE MOON

ماه 

ماه،دهانه ها و دریاها

 

سرعت مداری: نسبت به زمین :یک کیلومتر بر ثانیه و نسبت به خوشید که همراه زمین به دور ان می گردد :حدود 30 کیلومتر بر ثانیه است.

فاصله از زمین: حداقل :000/360 کیلومتر  حداکثر : 000/400 کیلومتر

قطر : 3460 کیلومتر

جرم : یک هشتادویکم جرم زمین

چگالی : 61/0  چگالی زمین

شتاب گرانش سطحی: یک ششم چگالی زمین

سرعت گریز : 38/2 کیلومتر بر ثانیه 

دوره ی تناوب گردش به دور زمین: نجومی: 32/27 روز و هلالی: 53/29 روز

حرکت وضعی به دور محورش: 32/27  روز برابر با حرکت انتقالی ان به دور زمین

دما : حداقل : 140-  درجه ساتی گراد  حداکثر : 150+  درجه سانتی گراد

حجم : یک پنجاهم حجم زمین

نسبت بازتاب : 07/0

توضیحات در ادامه مطلب

 ماه هر روز به طور متوسط 51 دقیقه دیرتر از روز قبل طلوع می کند  وهمیشه یک طرف ان رو به زمین است .علت اینکه یک سوی ماه همیشه روی زمین است این است که دوره ی تناوب انتقالی ماه به دور زمین دقیقا برابر دوره ی تناوب حرکت وضعی ان به دور محورش است و هر دو32/27 روز است بنابرین یک طرف ماه همیشه به روی زمین است وبه محض اینکه طرف دیگر ماه می خواهد برای زمین نمایان شود یک دوره ی تناوب به دور زمین به پایان میرسد. علاوه بر ماه خورشید نیز در جزر و مد تاثیر دارد البته کمتر از ماه زیرا فاصله ی بیشتری دارد. نسبت نیروی مولد جزر و مد خورشید  فقط 7 درصد نیروی ماه است

لیبراسیون : حرکات نوسا نی بخشی از ماه که رو به زمین است لیبراسیون نامیده  می شود سه نوع لیبراسیون وجود دارد (1)طولی (2) عرضی  (3) روزانه   درنتیجه لیبراسیون طولی راصد  نه تنها می تواند صورت ماه بلکه گونه های ان را نیز

ببیند که لیبراسیون طولی معلول این واقعیت است که چرخش ماه به دور محورش سرعت ثابتی دارد ولی سرعت حرکت ان به دور زمین متغییر است

لیبراسیون عرضی :معلول زاویه میل محور ماه با مدار ان است. محور ماه با خط قائم بر مدار  ماه زاویه 5/ 6درجه می سازد . وقتی قطب ماه به سمت زمین مایل شود ناظران زمین می توانند تا 5/6درجه فراتر از قطب شما ل ماه را ببینند ودو هفته بعد5/6 درجه فراتر از قطب جنوب ماه قابل رویت است.

لیبراسیون روزانه: اثر کوچکی است که حداکثر ان 1 درجه است این اثر معلول این واقعیت است که ناظران زمین که فاصله شان از یکدیگر بسیار زیاد است نیمکره های اندک متفاوتی از ماه را 

 می بینند

سطح ماه :

سطح ماه پوشیده از : دهانه ها ،دریا ها ،کوهها ،گنبدها ،رود بسترها و رگه هاست .    

 دهانه ها :نشانه های بر جسته بر سطح ماه که حلقه کوههایی هستند شبیه به دهانه های  اتشفشان های زمین هستند  قطر ان 240 کیلو متر تا چند سانتی متر است. وبرخی از ان ها دیواره های به ارتفاع 4 الی 6 کیلو متر شمار دهانه هایی که شعاع ان ها بیش از 5/1 کیلومتر است به 000/100 می رسد .                                                                      

 دریا ها : نواحی تیره که ما ان ها را دریا می نامیم به احتمال زیاد زمانی دریا هایی بودند از گدازه مذاب  در این  صورت دیر زمانی است که این گدازه ها سخت شده وپوسته صلبی یافتند .  این دریاها  نور را به میزان کمتری منعکس می کنند. قطر این دریا ها بالغ بر صدها کیلومتر می شود. 

کوهها: درسطح ماه تعدادی زیادی سلسله کوه ونیز بسیاری قله های منفرد وجود دارد.

ارتفاع برخی کوههای ماه بیش از کوههای زمین است وبعضی از قله های سلسله جبال لایب نتیس که در نزدیکی قطب جنوب ماه قرار داده. ارتفاعی بیش از قله ی اورست دارد.

 گنبدیها: بر سطح ماه تعداد زیادی گنبد ک وجود دارد که بی شبا هت به کوهها یی در سطح زمین نیستند که منشا اتش نشانی دارند.

رود بسترها : شکاف ها یی طولانی بر سطح ماه هستند برخی باریکند وبرخی دیگر عرضی بیش از 5/1 کلیومتر دارند نشانهای سطح دیگر ماه را قطع می کنند وصدها کیلومتر ادامه می یابند  

رودبستر

رگه ها : رگه ها یی به رنگ روشن بر سطح ما وجود دارد که از چند دهانه بزرگ در همه جها ت منشعب میشود ان ها را در حوالی ماه تما م(بدر) بهتر از هر وقت دیگرمی توان دید. 15 تا 20 کیلومتر عرض ان هاست . ودر مواقعی نیز تا شعا ع 800 تا 3000  کیلومتربر نشا نها های سطحی دیگر می گسترند .

دمای ماه: اختلاف دما میان سمت روشن وتاریک ماه در نتیجه فقدان جو وکم بودن نبست بازتاب ، 

۰/۰۷ ،  بسیار زیاد است.

دما سطح ماه بلا فصله پس از قطع شدن نور خورشید نزول می کند تغییر دمایی در حدود 50 درجه سا نتی گراد در هر ساعت عادی است دما درسمت تاریک احتمالا در حدود 140-  درجه سانتی گراد است  پس از ان که سطح قمر از تاریکی بیرون امد دما از این هم تندتر افزایش می یابد.

اکتبر1959سفینه فضایی شوروی لونیک 3 برای نخستین بار از سوی دیگر ماه که از زمین مرئی نیست عکس گرفت معلوم شد که سوی دیگر ماه نیز مشخصات این سورا دارد با این تفاوت که دریاهایش کم ترواندازه ی ان ها کوچکتر است . فرض می شود که درزیرهریک ازدریاهای بزرگ تراکم جوی زیادی با چگالی زیاد وجود دارد

درماه غبار وجود دارد واین غبار به هرچیز وهرکس می چسبد. عمق ان چند سانتی متر است . درزیر این لایه غبار لایه ای به عمق چند متر از سنگ های بزرگ شکسته موسوم به رگولیت وزیراین لایه اخیر بستری سنگی جاری است.

تاان جا که می دانیم زمین ماه وخورشید 5/4میلیارد سال پیش بوجود امدند البته در مورد به وجود امدن ماه نظریه های مختلفی وجود دارد  یکی اینکه در ان زمان توده ی بزرگی ازابر و گازوغبار جدا شدوبراثرنیروی گرایش شروع به انقباض ودرنتیجه شروع به گرم شدن کره این توده انقباض یافت تا سرانجام به اندازه وشکل کنونی ماه رسید. ویکی دیگر ازنظریه ها این است که احتمالا در نتیجه برخورد یک شهابسنگ به زمین تکه هایی از ان جدا شده و این تکه ها به تدریج با هم برخورد کرده و ماه را به وجود اورده اند.

 گرمایی که ازسطح ماه تشعشع می شد سبب گردید که این کره به مایع بدل شود سپس سطح ماه انجماد ویک میلیارد سال پیش داخل ان نیز انجماد یافت. شهاب سنگها یی که  ماه درمسیر خود با ان ها برخوردکرده است موجب پیدایش نشانه های سطحی ماه ودهانه هاهستند وشهاب سنگها یی نیز که بزرگ بودند زمانی که ماه مذاب بود به داخل نفوذ کرده ودر سطح ماه شکاف هایی ایجاد کردند که جریان ها ی گدازه راسبب شوند که سطح را پوشاندوهمه ی دهانه های دور و بر را محو کردند و موجب پیدایش دریاها شدند مطالعات رادیو اکتیوی سنگ های اذرین موجود در دریای ارامش در ماه حاکی از ان است که این جریان های گدازه ایی در 7/3 میلیارد سال پیش روی داده است.

شش سفینه ی امریکا یی با سرنشین اپولوبر سطح ماه فرود امدند که  (اپولو11) در16 ژوئیه 1969   وششمی (اپول17)در 7دسامبر1972 پرتاب شدند. هریک ازسفینه های اپولو حامل هیئتی شا مل سه سرنشین بودند دوتای ان ها عملا برسطح ماه فررودی امدند وسومی مسئول هدایت سفینه در مدار استقرار بود.

سرنشینان اپولو 11:نیل ارمسترانگ ، ادوین الدرین  ومایکل کالینز

دونفر اول بر سطح قمر فرودامدند ساعت 5:47:20بوقت ایران در30تیرماه 1348سفینه های اپولو از سه قسمت:گردونه فرماندهی_خدمات وفرود موشک ساترن V  که مخصوص برنامه ی اپولو طرح شده بود. ارتفاعی بیش از 90مترو وزنی (باسوخت )در حدود 3000تن داشت ودر 5/2دقیقه ی اول پرواز بیش از 2000تن نفت واکسیژن مایع رابه مصرف می رساند

لینک زیر عکسی پانوراما  از اپولو 15 است( پیشنهاد میکنم ببینید )

http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/image/0811/hillpan_apollo15_big.jpg

وعکسی از فضانورد اپولو 

ماه صحرای خشک لم یزرعی است که نه جو دارد ،نه اب دارد، نه گیاه ونه حیات حیوانی  فقدان اب همچنین دال بر فقدان ابردر اسمان ونیزفقدان غباری است که از فرسایش اب، و باد بوجود می اید بدون جو انتقال صوت ودر نتیجه صحبت کردن امکان پذیر نیست فلق وشفقی وجود ندارد .طلوع وغروب خورشید ناگها نی  است وقتی جو نباشد اسمان ابی نیست بلکه سیاه  به نظر می رسد خورشید فقط دایره ای ازنور است.

ودر اخر عکس هایی بسیار زیبا ودیدنی از مقارنه ی ماه و زهره و مشتری

که در لینک های می توانید ببینید:

http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/image/0812/smileyfaceatsunset-2000px-mikesalway.jpg  

 http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/image/0812/happyla_jurasevich_big.jpg   

http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/image/0812/Mond_Venus_comp600.jpg

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد